سمارة المغربية للكروشيه والاشغال الفنية
نرحب بك عزيزتي الزائرة وندعوك للتسجيل في منتديات سمارة المغربية للكروشيه والاشغال الفنية لمعاينة كل المواضيع .
اهلا وسهلا بك .
نرحب بك عزيزتي الزائرة وندعوك للتسجيل في منتديات سمارة المغربية للكروشيه والاشغال الفنية لمعاينة كل المواضيع .
اهلا وسهلا بك .
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بالكروشيه

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
رودي ابو زهرة
عضوة جديدة
رودي ابو زهرة

البلد : مصر
العمل العمل : ربة منزل
المزاج المزاج : الحمد لله

نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل Empty
مُساهمةموضوع: نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل   نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل Icon_minitime1الخميس أكتوبر 03 2013, 19:07

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله
انتبهى عند شراء التوابل المطحونه فهى للاسف قد تغش من العطارين اشترى فقط من عطار ذو ثقه فمثلا:-
الكمون يغش بالحنه الحمرا ويضاف التلت والتلتين يعنى تلت كمون وتلتين حنه حمرا
افضل انواع الكمون هى البلدى رغم شدة اتساخه وصغر حجم حبته الا انه له نكهه طيبه جدا وسهل الطحن ومذاق جيد جدا
واسوء الانواع السورى رغم نظافته الشديدة ورغم كبر حجم الحبه
الفلفل الاسود يغش للاسف بشىء يسمى الحجر الاسود وهو يستخدم فى صناعه الحنه البغداى والهندى السودا وهو للاسف حجر سام ويسبب السرطان وتقيحات الجلد والفشل الكلوى والكبدى 
لو وجدتى الفلفل الاسود المطحون شديد السواد فلا تشتريه لانه للاسف مخلوط ومن نوع ردىء الفلفل لونه الطبيعى مائل للرمادى
افضل انواع الفلفل الاسود هو السنغافورى والهندى واسوءهم هو الباكستانى والايرانى 
ان كنتى ستشترى الفلفل الاسود حب فاكسرى الحبه ان كان لونها من الداخل ابيض فهو نوع جيد وان كان داخلها شديد السواد او فارغ فهو للاسف نوع ردىء من الفلفل
الزعفران طبعا اغلبنا بيسمع عنه وطبعا الاخوات الخليجيات يعرفونه جيدا وهو متوفر بالخليج اكتر من مصر وبيتعمل به انواع كتير جدا من الرز 
وهو للاسف غالى التمن جدا ودا مش بس لقيمته لا دا لانه مكلف بالزاعه جدا فمثلا لاستخراج حوالى نصف كيلو منه يتطلب زراه مالايقل من 70الف زهرة وللاسف يستخرج يدويا وبايدى خبراء لانه نبات حساس جدا وتوجد الزعفرانه فى قلب الزهرة على هيئه خيط رفيع جدا
وللاسف بعض العطارين بيغشونه تخيلوا بايه عارفين الذرة طبعا الى بناكلها مشويه بياخدوا اعراشها والى بيطلق عليها بالفلاحين شواشى الذرة ويصبغونها وتباع باسعار باهظه او نبات العصفر الى بيتخلل به اللمون والزيتون 
ولكى تعرفى الزعفران الاصلى من المغشوش حاجه بسيطه جدا لكن دقيقه فالزعفران الاصلى لونه احمر غامق او نبيتى وعند اطرافه تجدى لون مايل للاصفرار او نوع اخر اطرافه تميل للبياض
اجود الانواع هو الوحيد ودون شك الايرانى فهى البلد تقريبا الوحيدة التى تقوم بزراعته 
على فكرة الزعفران من اهم استخداماته غير الطبخ انه مفيد جدا لطرد الديدان من المعدة 
الكزبره هى نبات يزرع فى مكان دافى زى مصر كدا وتوكل ثمارة الخضراء وتجفف بذورة التى تكون على شكل الحبيبات المتعارف عليها هنا
للاسف تغش الكزبرة بنشارة الخشب لذا احترسى حين تقومين بشرائها اختارى الصحيحه افضل او المطحونه خشن لان المغشوشه غالبا ماتطحن ناعما كى لا تظهر بها برادة الخشب 
وتستخدم ايضا فى حالات المغص فهى لها فائدة تسكين جميله جدا للمعدة والقولون وتعتبر بلامنازع علاج للقولون نهائى وفعال 
كمان تستخدم للدوخه ولعلاج الضغط الواطى وتسف نيه دون غلى ام تحميص
كمان بتساعد على زيادة نسبه الكلسيوم والحديد بالدم لانها غنيه بفيتامين سى ودا للاسف مش معروف عنها 
كمان هى منشط للبنكرياس وتساعد لمرضى السكر فى افراز الانسولين
يعنى معلقه كدا الصبح على الريق هتقى من امراض كتيرة باذن الله
ياريت نهتم بهذا النبات المهضوم حقه بالبيت المصرى حيث البعض يستخدمها فقط فى طشه الملوخيه والسبانخ فى حين انه نبات يعتبر بمثابه اجرخانه متنقله
الكزبرة المطحونة فلا انصحك على الاطلاق بتركها خارج التلاجه اطلاقا لانها بتعمل دود صغير الحجم وتلاقى ظهرت زى فتلات صغيرة جواها
المستكه:-
المستكه انواع فى تركى ومصرى ومغربى
طبعا التركى هى انضف نوع وهى دى بتاعت الاكل
هو فى اكياس تباع عند محلات العطارة المشهورة زى رجب وخضر انتى قولى له عاوزة مستكه تركى هتلاقى لونها اصفر شفاف لكن الى لونها ابيض دى بتاعت البخور للاسف فى بعض الاماكن الشعبيه بيبعهوها للاكل لرخص تمنها
ممكن استخدامها  فى الفراخ واللحمه وهى تسلق نحط نص فص واحد لان نوعها اصلي وبتدي الطعم قوة
وكمان نحط نص فص مع تحمير لسان العصفور بيدى طعم رائع فعلا
يعنى ماتستخسريش فلوسها لانها فعلا رائعه ولا تحلى الشوربه الى بيها
لاتنسى متكتريش علشان ماتمررش
وانا انصحك عامتا لو البهارات مطحونه واى توابل عندك ياريت تكون طازجه اول باول علشان الرائحه متروحش
ام طارق
مديرة المنتدى
ام طارق

البلد : اليمن
العمل العمل : الكروشيه
المزاج المزاج : نرفوزه حبتين بس قلبي طيب

مُساهمةموضوع: رد: نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل   نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل Icon_minitime1الإثنين أكتوبر 07 2013, 07:05

مشكوره على النصائح المفيده وجزاك الله كل خير 

اما بالنسبه لي انا مابشتري بهاراتي إلا صحيحه وبدقها بالهاون اول بأول لان طعمها بيكون رهيب وهي طازه
رودي ابو زهرة
عضوة جديدة
رودي ابو زهرة

مُساهمةموضوع: رد: نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل   نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل Icon_minitime1الإثنين أكتوبر 07 2013, 08:16

ام طارق كتب:
مشكوره على النصائح المفيده وجزاك الله كل خير 

اما بالنسبه لي انا مابشتري بهاراتي إلا صحيحه وبدقها بالهاون اول بأول لان طعمها بيكون رهيب وهي طازه

جزانا الله واياكي اختي ام طارق
عندك حق فعلا لم ندقها او نطحنها في البيت بتكون افضل وبتدي ريحة طيبه وجميلة وطعم حلو كمان في الاكل
انا اتصدمت حقيقي من الحاجات اللي بيغشوا بيها دي يا ساتر يا رب ايه دا  ربنا يرحمنا برحمته
سمارة المغربية
الادارة
سمارة المغربية

البلد : المغرب
العمل العمل : احب الكروشيه
المزاج المزاج : الحمد الله على كل شئ

مُساهمةموضوع: رد: نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل   نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل Icon_minitime1الإثنين أكتوبر 07 2013, 15:16

صدمتني المعلومات حبيبتي رودي ايه ده هي ارواح الناس رخيصة والمهم عندهم هو الربح والربح حسبنا الله ونعم الوكيل.
احنا احيانا لما بتخلص بنضطر نشتري المطحون من البائع الي قريب لغاية مانشتري كمية كبيرة نطحنها او بالاصح تطحنها امي ربنا يخليها لان انا عندي حساسية لو طحنتها او وقفت في نفس الغرفة بفضل اعطس.من النهاردة خلاص مافي مطحون ممكن يكون متخلط مع الحاجات التانية ربنا يستر على الجميع.تسلمي حبيبتي على المعلومات القيمة جازاكي الله كل الخير.

^h:hmhggi odvh
https://samara-ahlamontada.forummaroc.net
رودي ابو زهرة
عضوة جديدة
رودي ابو زهرة

مُساهمةموضوع: رد: نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل   نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل Icon_minitime1الثلاثاء أكتوبر 08 2013, 17:43

سمارة المغربية كتب:
صدمتني المعلومات حبيبتي رودي ايه ده هي ارواح الناس رخيصة والمهم عندهم هو الربح والربح حسبنا الله ونعم الوكيل.
احنا احيانا لما بتخلص بنضطر نشتري المطحون من البائع الي قريب لغاية مانشتري كمية كبيرة نطحنها او بالاصح تطحنها امي ربنا يخليها لان انا عندي حساسية لو طحنتها او وقفت في نفس الغرفة بفضل اعطس.من النهاردة خلاص مافي مطحون ممكن يكون متخلط مع الحاجات التانية ربنا يستر على الجميع.تسلمي حبيبتي على المعلومات القيمة جازاكي الله كل الخير.

^h:hmhggi odvh
صحيح والله يا سمورة في ناس كتير معندهمش ضمير وربنا مش هيبارك لهم في رزقهم ابدا 
لان كل همهم المال وبس حسبنا الله ونعم الوكيل والله انا كمان اتصدمت من المعلومات دي وخاصة ان الغش بمواد مضرة جدا ربنا يسلم ياااااا رب
الف سلامة عليكي يا سمورة يا حبيبتي وربنا يخليلك الوالدة ويمتعها بالصحة والعافية
سمارة المغربية
الادارة
سمارة المغربية

البلد : المغرب
العمل العمل : احب الكروشيه
المزاج المزاج : الحمد الله على كل شئ

مُساهمةموضوع: رد: نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل   نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل Icon_minitime1الأربعاء أكتوبر 09 2013, 00:35

صحيح والله يا سمورة في ناس كتير معندهمش ضمير وربنا مش هيبارك لهم في رزقهم ابدا 
لان كل همهم المال وبس حسبنا الله ونعم الوكيل والله انا كمان اتصدمت من المعلومات دي وخاصة ان الغش بمواد مضرة جدا ربنا يسلم ياااااا رب
الف سلامة عليكي يا سمورة يا حبيبتي وربنا يخليلك الوالدة ويمتعها بالصحة والعافية.

ايوة اكيد تسلمي حبيبتي وكل سنة وانت طيبة ربنا يخليلك رودي .
https://samara-ahlamontada.forummaroc.net

نصائح ومعلومات مهمة عن البهارات والتوابل
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» قاعدة مهمة جدا لشغل الكروشيه فيليه
» نصائح عامه *
» نصائح خاصه بالمطبخ
» نصائح رمضانية لاستقبل رمضان